dermatologiset laserhoidot

Ihomuutoksen poisto

Hyvänlaatuinen ihomuutos (luomi, sidekudoskasvain, syylä yms.) voidaan lääkärin tutkimuksen ja konsultaation jälkeen/yhteydessä hoitaa laserilla. Käsittelyssä ihomuutos ’kuoritaan’ kerros kerrokselta ihon tasoon, jolloin arpi on usein olematon.

Hämähäkki- ja muut verisuoniluomet

Ohuet kapillaarisuonet voivat näkyä ihon pinnassa ja olla kiusallinen haitta. Näitä voi esiintyä jaloissa ja kasvoilla. Konsultaatiossa selvitetään, liittyvätkö ne johonkin perussairauteen (jaloissa suonikohjutauti, kasvoissa esimerkiksi maksaläiskä tai ruusufinni). Laserilla voidaan usein hoitaa taustalla olevaa syytäkin, ja verisuonilaserilla häiritsevät muutokset voidaan poistaa. Hoitokertoja tarvitaan tilanteesta riippuen 1-3.

Kynsisilsan hoito

Kynnen muutokset pilaavat lähinnä ulkonäköä ja ovat muutoin oireettomia. Kynsisilsan diagnoosi on ensin varmistettava mikrobiologisella tutkimuksella. Jos näyte (mikroskopia ja/tai viljely) on positiivinen, laserhoitoa kannattaa kokeilla. Suun kautta käytettävillä lääkkeillä päästään 50-75 % tehoon. Laservalohoidolla onnistuminen on samaa luokkaa, ja jopa korkeampiin onnistumisiin voidaan päästä, kun potilas huolehtii jälkihoidosta, sukkien ja kenkien tehokäsittelystä heti hoidon jälkeen. Myös mahdollinen varpaan välin silsa on syytä hoitaa esimerkiksi voiteella.

Kynsisilsan laserhoidossa annetaan 4-6 hoitoa noin 2-5 viikon kuluessa. Hoito tuntuu epämiellyttävältä ja siksi kivun lievityksessä käytetään kylmäilmapuhallusta.

Hoito näkyy uuden, kasvavan kynnen kirkkautena noin 3-12 kk kuluessa hoidosta. Jo silsan vaurioittama kynsi ei siis sellaisenaan kirkastu, vaan uusi kynsi on kirkasta.

Suurin osa lääke- tai laserhoidon hoidon epäonnistumisista johtuu itse asiassa kynnen uudelleen infektoitumisesta.

Aknen hoito

Aktiivista aknea voidaan rauhoittaa laserhoidolla. Hoidossa koko oireileva alue käsitellään 3-6 kertaa sopivin väliajoin.
Kehittyneiden aknearpien hoidossa voidaan käyttää pistevalolla tapahtuvaa laserkuorintaa 1 kuukauden välein 2-3 kertaa.

Varaa aikasi konsultaatioon erikoislääkäri Lasarus Mitrofanoffille.

Tutustu myös muihin palveluihimme

Lähetä yhteydenottopyyntö